Joomla Tema by Web Dev

Duaal Leren Haarzorg iets voor jou? Duaal Haarzorg

 

Qualiphar

Een farmaceutische bedrijf bezoeken? Interessant, maar... je loopt er niet zomaar binnen! De productie wordt immers goed afgeschermd om de hoge kwaliteitseisen te bereiken.

De klas Se-n-Se apotheekassistent mocht een bezoek brengen aan de productie-eenheid van Qualiphar in Bornem. Juwelen en maquillage waren strikt verboden. Op vele plaatsen mochten ook geen foto's worden gemaakt.

Toch enkele beelden om een impressie te geven (de foto's zijn genomen met toestemming overigens)!

Ziekenhuisapotheek en CSA met Se-n-Se AAS

De studenten apotheekassistent kunnen na het Se-n-Se-jaar kiezen: ofwel gaan ze werken in een gewone apotheek, ofwel kiezen ze voor een ziekenhuisapotheek. Onze studenten liepen al 12 weken stage in een openbare apotheek. Aan het eind van het schooljaar gingen we samen naar de ziekenhuisapotheek. Dat maakt deze carriere-optie nog wat beter bekend.

We bezochten op 22 mei naar de ziekenhuisapotheek van het UZ Gent.

Daar konden de studenten kennismaken met enkele specifieke technieken en bereidingsmethodes voor geneesmiddelen die enkel in ziekenhuizen worden gemaakt. Er was volop de gelegenheid om de sfeer op te snuiven. De ziekenapotheker kreeg veel vragen te beantwoorden. Verder ontmoetten we ook drie oud-studenten van onze school die er werken.

Na de middagpauze hadden we een afspraak om het CSA te bezoeken (Centrale Sterilisatie-afdeling). Daar werd uiteengezet wat steriliteit is. En dan volgden we alle etappes om een product steriel te maken. Als toemaatje konden we ook nog een kijkje nemen in de operatiezalen.

STEAM like Leonardo - Buzau, Roemenië 

Zes leerlingen uit het tweede jaar Creatie & vormgeving gingen mee naar Buzau in Roemenië (20 tot 26 mei 2019) naar aanleiding van het internationaal samenwerkingsproject ‘Erasmus+ STEAM like Leonardo’. Ze werden helemaal ondergedompeld in de Roemeense cultuur en werden uitgedaagd om te communiceren met leerlingen en leerkrachten in het Engels.

Tijdens de workshops kropen de leerlingen in de huid van Leonardo da Vinci. Kunst, wiskunde, biologie, techniek en wetenschap kwamen aan bod via verschillende opdrachten. Ze maakten zelf verf met eigeel om hun bas-reliëf kleur te geven, leerden met bladgoud te werken en schilderden met glitter op een zwart doek. Daarnaast creëerden ze ook rijdende ecologische auto’s en leerden ze heel wat bij over het menselijk skelet, de vulkanen, de rij van Fibonacci en polygone geometrische figuren. 

Er stonden ook enkele excursies op het programma. Ze brachten o.a. een bezoek aan het wereldberoemde kasteel van Dracula, de kleurrijke orthodoxe kerk, de symmetrische kathedraal en aan de unieke moddervulkanen. 

De leerlingen hadden het duidelijk naar hun zin: 

“We werden door de gastgezinnen hartelijk ontvangen met eten en cadeautjes.” (Parichart) 

“Respect voor de Roemeense leerkrachten die geen Engels kenden maar toch probeerden de opdrachten met handen en voeten uit te leggen.” (Elisa) 

“Dankzij het project hadden we veel contact met de leerlingen van andere landen waardoor ons Engels er enorm op vooruit ging.” (Iluna) 

“De Roemeense leerlingen dragen prachtige uniformen op school. Ik wou dat wij dit ook nog hadden.” (Stella) 

“We hebben heel veel gelachen en plezier gemaakt.” (Iluna) 

“De uitstap naar het kasteel van Dracula was leuk en griezelig.” (Parichart) 

“‘s Avonds relaxen in het park of proberen te ontsnappen uit de ‘escape room’ waren leuke afsluiters.” (Quincy)

Madeira

Wij, de leerlingen van 7 Esthetische Lichaamsverzorging, gingen ook dit jaar op buitenlandse stage naar Madeira in samenwerking met Erasmus+. Dankzij Erasmus+ werd niet alleen onze ondernemingszin gestimuleerd maar kregen wij ook de kans om zowel onze communicatieve als interculturele vaardigheden te versterken.

13 mei betekende de start van ons groot avontuur waar we zo lang naar uitgekeken hadden. We verbleven in het prachtige hotel Jardins d’Ajuda waar we ons meteen thuis voelden. We begonnen onze stage met een bezoek aan een lokale school. Daar leerden wij de plaatselijke studentes schoonheidsverzorging een massagetechniek aan en vice versa. Daarnaast gaven we ook een presentatie over België en onze school. De volgende dag startte het echte werk. We werden tewerkgesteld in verschillende spa’s verspreid over Funchal, de hoofdstad van Madeira. Tijdens deze stage hebben we zowel op professioneel als persoonlijk vlak veel bijgeleerd. We bloeiden open, leerden zelfstandig handelen en ons zelfvertrouwen kreeg een boost.

Om even op adem te komen van een zware werkweek kregen wij de kans om tijdens het weekend te genieten van al het moois dat Madeira te bieden heeft. Om de geschiedenis van Madeira beter te leren kennen, maakten we de bekende levadawandeling. Aansluitend bezochten we de natuurlijke baden in Porto Moniz waar de Portugezen bijzonder trots op zijn. Het tweede weekend maakten we een boottocht met de catamaran. Hier konden we genieten van het mooie uitzicht op zee. De dag erna brachten we via de kabelbaan een bezoek aan de botanische tuinen waar we de fauna en flora van Madeira konden bewonderen waarna we terug afdaalden met de tobaggan, een rieten slede. Het laatste weekend maakten we een uitstap naar het vissersdorpje Câmara de Lobos. Hier hebben we een heerlijke wandeling gemaakt in de frisse zeelucht en de warme zon. Dit kondigde helaas ook het einde van onze reis aan. We namen afscheid van onze stageplaats en bedankten onze stagementoren met Belgische specialiteiten.

Nu we terug thuis zijn, kijken we met heimwee terug op een geslaagde stage. We hebben veel nieuwe technieken bijgeleerd en ons vak vanuit een andere hoek bekeken. Het werken in een andere taal was niet altijd even makkelijk maar wel bijzonder leerrijk. Deze stage was een geweldige ervaring die we de rest van ons leven zullen meedragen. Wij zijn de stagebegeleiders dan ook heel dankbaar voor de kennis die ze aan ons hebben overgedragen. Het is een heel mooi internationaal project dat studenten een uitzonderlijke kans biedt.