Joomla Tema by Web Dev

Projectevaluaties BSO

Dit jaar werden de projectevaluaties georganiseerd parallel met de examens van TSO. De leerlingen waren ’s morgens thuis om zich voor te bereiden, zaken af te werken en kwamen in de namiddag naar school. Met de projecten worden verschillende leerinhouden geïntegreerd en moeten de leerlingen verschillende kennis en vaardigheden, van verschillende vakken, samen bundelen om tot een eindresultaat te komen. Dit resultaat wordt dan voorgesteld tijdens een jurymoment.

Onze leerlingen van het eerste jaar vierden ‘feest’ met als apotheose prachtig ingepakte cadeautjes. De leerlingen van het tweede jaar hadden het thema ‘ping me’. Wat hiermee bedoeld wordt, lees je verder in deze nieuwsbrief.

De leerlingen van het derde jaar keken in de spiegel met als thema ‘wie ben ik?’ Er werd gestart met de film ‘Les Choristes’ (Frans) om nadien aan de hand van een ‘zelfportretkistje’ en een workshop identiteit (door Pimento) te komen tot een jurymoment waarbij elke leerling zichzelf voorstelt aan de hand van een prezi.

Het vierde jaar ging aan de slag met het thema ‘tous ensemble’. Dit thema legt de focus op diversiteit: mensen met een handicap, andere culturen, armoede, stereotypering in de media. 

Onze leerlingen van het vijfde jaar gingen een stapje verder en vroegen 1 minuut om nee te zeggen tegen discriminatie: ‘#geef me 1minuut’. Ook het thema migratie werd bij hen belicht. 

Onze zesdejaars organiseerden een vakantiebeurs ‘dream big … reizen in coronavrije tijden’. Per 2 leerlingen werd een standje gemaakt waarbij ze aan de jury een reis voorstelden. De standen werden kleurig aangekleed met foto’s, voorwerpen, kledij, ... Enkele leerlingen presenteerden ook lokale hapjes en versnaperingen. De leerlingen van haarzorg zorgden voor een kapsel op een oefenhoofd, passende bij het land van hun droomreis.

Voor al onze leerlingen zijn er alweer geslaagde projecten geweest. We kijken al uit naar de projecten met Pasen.

Projectevaluatie 2B – PING ME

‘Bel me, schrijf me, laat me vlug iets weten’ wordt al gauw anno 2020: ‘mail me, por me, like me’. Zo zijn we ook gestart op maandag 7 december voor het project van 2B. Het project kreeg de naam “Ping me” en handelt over sociale media en alles wat hierbij komt kijken.

We werkten rond vier vakken: Frans – Nederlands – godsdienst en Natuurwetenschappen. We probeerden een afwisselend en boeiend aanbod in elkaar te boksen. Enerzijds met de klassieke werkbundels doorspekt met fragmenten uit reportages, liederen, filmpjes, … en anderzijds ook met enkele doe -en inleefactiviteiten zoals een cursus reanimeren en een creatieve workshop rond theater, lichaamstaal, identiteit en de gevaren van ‘social media’.

We sloten af met de film ‘Trust’ waarbij de gevaren nog eens goed in de verf werden gezet en dit de leerlingen hopelijk aan het denken bracht.

We mikten vooral met het project -naast de vooropgestelde doelstellingen-, om de leerlingen te kunnen sensibiliseren en alert te maken als het gaat over Facebook, Tiktok, snap, chatten, daten op internet, verslaving gsm, …

Naast cyberpesten zijn er ook termen als grooming, sexting,… aan bod gekomen. De leerlingen konden zich volop uitleven of inleven in het improvisatietheater met externe begeleiding waarbij lichaamstaal een centrale rol kreeg. Sommige leerlingen waren zich niet volledig bewust dat je veel méér kan vertellen met je lichaam dan met je stem. Ook eigen identiteit kwam ruim aan bod in combinatie met communicatie en social media. En nu de gsm even in een doosje …


S. Vanderhaegen – M. Van Droogenbroeck – J. Van Den Berghe – M. De Smet 

Project 6 Haarzorg en Retail

De laatste tijd overheerste corona overal. De leerlingen van 6 haarzorg en 6 Retail hebben ons dankzij een schitterendere reisbeurs even alle zorgen doen vergeten en ons laten wegdromen naar heerlijke vakantiebestemmingen.

Elk groepje probeerde ons te overtuigen om een reis te boeken naar hun gekozen bestemming. K3 zou zeggen "van Afrika tot in Amerika", wel bij 6 Haarzorg en 6 Retail klonk het van Canada tot in Tenerife. We kregen een gedetailleerde omschrijving van welke trekpleisters we absoluut niet mogen missen, hoeveel zakgeld we best meenemen en in welk hotel we het beste een bedje reserveren. De leerlingen mogen trots zijn op hun prachtige creaties die ze ons tijdens het jurymoment wisten tonen.

De leerlingen van haarzorg werkten vakspecifiek een creatief kapsel uit waar typische kenmerken van hun gekozen bestemming in weer te vinden zijn. De leerlingen van Retail hebben ons, voor hun gekozen bestemming, warm weten te maken dankzij een inspirerend moodboard. Alle fiere leerkrachten waren na afloop enthousiast om een reisje te boeken!


L. De Ridder

Afhaaleetfestijn

Op 11 oktober organiseerden we ons eerste afhaaleetfestijn. Ondanks de moeilijke omstandigheden konden we toch rekenen op 112 bestellingen, in totaal goed voor 416 maaltijden. Zoals beloofd werd met de opbrengst van het eetfestijn onze touweninstallatie in de turnzaal vernieuwd. De werken gebeurden tijdens de herfstvakantie. Onze leerlingen kunnen dus weer veilig klimmen!

De tombola waarbij je kon raden naar het totale gewicht van de vakgroep LO (hoeveel wegen onze turnleerkrachten samen?) werd gewonnen door Thibault Smedts van 1BB. Met een gok van 543 kg zat hij slechts 400 gram naast het juiste gewicht (542,6 kg). Zijn mama mag eerstdaags de prachtige koffer vol beautyproducten in ontvangst nemen.